Wij zijn Koningin Minima | Over Ons | Reactie beleid | Privacybeleid

Een maand zonder klagen

Hoe zou het zijn om een maand lang niet te klagen? Hoe anders zou Ons leven zijn als We Ons ontdoen van klagen? Is het uberhaupt mogelijk?

Klagen heeft namelijk wel degelijk een functie. Klagen zit in onze natuur. Tijdens een gemiddeld gesprek, wisselen we regelmatig klachten met elkaar uit. Er is een sociale reden voor. Niets brengt mensen dichter bij elkaar dan een gemeenschappelijke afkeer. De gemakkelijkste manier om vriendschap op te bouwen en te communiceren is door middel van iets negatiefs (bedenk wel dat iets dat geboren wordt uit negativiteit moeilijk transformeert naar iets positiefs).

Ook biologisch zijn we ingesteld ons te focussen op negatieve dingen uit zelfbehoud. Hoe meer we zien dat iets ons pijn kan doen of doden, des te meer zijn we op onze hoede voor dat iets. Of dat nou een wild dier of een gebroken hart is.

En soms hebben we het absoluut nodig om te ventileren. We moeten allemaal ons hart luchten van tijd tot tijd. En dan is het fijn als iemand onze klacht begrijpt. Het voelt goed, nietwaar?

Maar velen van ons vervallen in herhalingen. En dan neigt klagen naar zeuren. Bovendien hangt aan al dat gezeur een ‘prijskaartje’. Want als we klagen, geven onze hersenen stresshormonen vrij die neurale verbindingen schaden in hersengebieden die worden gebruikt voor het oplossen van problemen en andere cognitieve functies. Dit gebeurt ook als we naar iemand anders klagen en zeuren luisteren.

Wat aandacht krijgt groeit, en vanuit die gedachte willen We Ons focussen op het positieve.

Ons doel: minder klagen in februari.

klaagloos

Het is Ons goed bevallen. Het was niet altijd makkelijk; klagen gaat blijkbaar meer vanzelf dan We dachten. Maar een maand verder klagen We minder en zijn We ook echt blijer met Ons leven.

Als U minder zou wil klagen is het goede nieuws dat er een middenweg bestaat tussen cold turkey te stoppen met klagen en een zeurkous blijven. Hier zijn enkele realistische tips voor succes.

  1. Definieer wat klagen is
    Als U erop wijst dat het buiten koud is, is dat geen klagen maar een constatering van een feit. Klagen zou zijn “Het is koud buiten en ik vind dit klimaat vreselijk.’
  2. Houd bij hoe vaak U klaagt en waarover
    Verandering begint bij bewustwording.
  3. Stoppen met klagen over dingen die U niet kan veranderen. Zoals de gemiste bus, het regenachtige weekend, de huilende baby van de buren. Al hebben Wij het vandaag erg moeilijk met de compressor die sinds 8 uur vanmorgen -voor de derde dag op rij- onder ons werkraam staat te loeien.
  4. Distantieer Uzelf van Chronische Klagers
    Als U tóch moet luisteren naar iemand die klaagt, probeer om te reageren met iets positiefs in plaats van mee te doen aan de klaagzang. Dat is misschien moeilijker dan het lijkt want we zijn vaak gewend iemand naar de mond te praten. Na een tijdje zullen mensen die constant klagen U met rust laten, omdat hun hersenen niet die stimulus krijgen die ze zoeken.
  5. Zet klachten om in oplossingen
    Ga niet het probleem bewonderen. Doe er iets aan. En soms is dat zo simpel als weglopen van een situatie.
  6. Gebruik de “maar positief” techniek
    Als U merkt dat U klaagt, voeg een ‘maar’ toe en zeg iets positiefs. Bijvoorbeeld: “Ik hou niet van sneeuw, maar ik zie dat anderen er van genieten én binnen is het gezellig warm.”
  7. Verander “moeten” in “mogen”
    “Ik moet de kinderen van de BSO halen” wordt “ik mag de kinderen ophalen.” U verandert de klagende lading en maakt de lading waarderend. Op den duur gaat U zich echt beter voelen door het focussen op positiviteit. In het begin zal wellicht moeilijk zijn, maar hoe meer U er aan went, hoe meer het Uw tweede natuur wordt.
  8. Zorg voor een fysieke uitlaatklep.
    Dat helpt om enige bestaande negativiteit in U in goede banen te leiden. Wij hebben een racefiets en vinden het heerlijk om negativiteit eruit te fietsen. Soms gaan We gewoon een eind wandelen of maken gebruik van youtube om een yoga ‘les’ krijgen.

 

 

Denkt U dat U het klagen makkelijk kan laten? Probeer het eens een dag en wees verrast.

 

Hier een paar links naar beginners yoga lessen van ongeveer 20 minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=0kPAWnjzbQI (Nederlands gesproken)
https://www.youtube.com/watch?v=0o0kNeOyH98 (Engels gesproken met een Indiaas accent)
https://www.youtube.com/watch?v=HmZFwoUU3WQ (Engels gesproken, opgenomen op het prachtige Hawaii, voor Ons een extra fijne video omdat We op die plek geweest zijn)


Deel deze blogpost via
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail
Volg Ons via
instagram

Blijf op de hoogte door Onze Facebook page te liken

2 Comments op Een maand zonder klagen

  1. Grappig, eigenlijk doe ik dit al een beetje, maar niet zo bewust. Wat een verschil zal dat maken als ik dat wél zou doen. Ik vind het inderdaad ook niet fijn om andere mensen te horen klagen, bijvoorbeeld in de tram. Daar krijg ik echt een onrust gevoel van in mijn buik. Heel raar eigenlijk. Ik ga hier ook eens bewust mee aan de slag.

    • Koningin Minima Koningin Minima // 8 maart 2015 at 9:37 am // Beantwoorden

      Wat goed om te lezen Ilse! Wij denken echt dat het verschil zal maken.
      Misschien kunt U het klagen van anderen in de tram -en waar U dus niet helemaal voor weg kan lopen- te zien als iets waar U geen controle over heeft waardoor U het mogelijk los kan laten. Wellicht kan U er een spel van maken en de gehoorde klachten pareren met positieve voorbeelden in Uw leven. Hopelijk werkt het! (En anders misschien op de fiets door de stad?)

Laat een reactie achter

Uw emailadres wordt niet getoond, maar heeft het systeem achter dit blog nodig om U te verwittigen van een antwoord.


*


Los het sommetje op (NB antwoord met cijfers invullen):

*

Tot slot twee vragen om te bewijzen dat U geen robot bent: